عرصه زندگی خانواده- اتاق نشیمن
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
عرصه زندگی خانواده- اتاق نشیمن
نوشته شده در سه شنبه 2 خرداد 1391
بازدید : 2895
نویسنده : MR ARC

عرصه زندگی خانواده:

خانواده کانون دلبستگی و محبت و با هم بودن و همیاری است. عرصه فضاهای زندگی خانوادگی که شرایط و تسهیلات را برای جمع شدن اعضای خانواده، دور هم بودن، مهر ورزیدن و صحبت و درد و دل، و تبادل نظر کردن را در اختیار اعضای خانواده قرار می دهد، شامل فضای نشیمن خانوادگی و آشپزخانه است، در خانه های بزرگتر فضای صبحانه خوری نیز به این مجموعه اضافه می شود. بدون شک این عرصه مهمترین بخش خانه و قلب زندگی خانوادگی و فضای خصوصی و خودمانی و آزاد و راحت است، فضایی غیر رسمی که در صورت امکان، بهتر است در بهترین موقعیت قرار گیرد، رو به آفتاب و فضای حیاط باشد، و نیز به حیاط و بالکن دسترسی مستقیم داشته باشد.

 

اتاق نشیمن:

اتاق نشیمن محل زندگی خانواده و مهمترین قسمت خانه است. فضای نشمن اغلب مستقل از فضای پذیرایی طراحی می شود و حالتی خصوصی دارد. فضای نشیمن باید آفتاب گیر باشد و ارتباط راحتی با بالکن و حیاط داشته باشد و باید به نحوی طراحی شود که فعالیتهای مختلفی، مانند نشستن، صحبت کردن، تماشای تلوزیون، بازی بچه ها، مطالعه و مانند اینها را میسر سازد.

فضای نشیمن باید با ورودی آشپزخانه، غذاخوری و بالکن ارتباط نزدیکی داشته و ضمن نزدیکی به فضای خواب، مستقل از اتاقهای خواب باشد. دسترسی به فضاهای خواب و حیاط می تواند در کنار فضای نشیمن در نظر گرفته شود. این حرکتها نباید آسایش فضای نشیمن را مخدوش نماید. این فضا باید با حیاط و طبیعت ارتباط راحت داشته باشد و از نور و چشم انداز مناسبی برخوردار باشد. فضای نشیمن باید از وسعت مناسب بهرمند باشد. اندازه این فضا با توجه به نوع فعالیتها و اندازه مبلمان و لوازم مورد استفاده مشخص می شود. مساحت این فضا معمولا بین ۱۵ تا ۳۵ متر متغیر است.

مبلمان و تجهیزات:

فضای نشیمن علاوه بر آنکه محل زندگی خانواده است، محل پذیرایی غیررسمی از فامیلهای نزدیک می باشد. در خانه های کوچک که امکان پیش بینی اتاق پذیرایی وجود ندارد، از این فضاها به عنوان فضای پذیرایی نیز استفاده می شود. در هر صورت نحوه طراحی این فضا بر اساس شرایط استفاده از آن متفاوت خواهد بود. در زندگی سنتی ما برای مبلمان کردن اتاق نشیمن از قالی و پشتی استفاده می شود. به همین منظور در طراحی سعی می شود ابعاد اتاق با ابعاد قالی هماهنگ باشد.

در مبلمان فضای نشیمن معمولی از کاناپه، مبل دسته دار و میز برای صرف میوه و چای استفاده می شود. نحوه مبلمان اتاق نشیمن و استقرار شومینه و تلوزیون باید به گونه ای باشد که از غذاخوری خانوادگی و آشپزخانه قابل رویت باشد. درصورتی که از اتاق نشیمن به عنوان پذیرایی نیز استفاده شود، بهتر است آشپزخانه جدا و مستقل از نشیمن طراحی گردد.

در ادامه و در مباحث بعد فضاهای دیگر عرصه زندگی خانواده مورد بررسی قرار می گیرد.

در ارائه این مطالب از کتاب مبانی نظری معماری نوشته دکتر محمد فاتح استفاده شده است.

http://www.khishkhan.com/archives/1615




:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , دیزاین , دیزاین خارجی , ,
:: برچسب‌ها: عرصه زندگی خانواده- اتاق نشیمن , معماری , معمار ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: